Schindler PORT-teknologien revolusjonerer vitenskapen om å optimalisere trafikkflyten gjennom en bygning samtidig som den tilbyr personlig service og tilgangskontroll.
Perfeksjon er litt av en utfordring i et moderne anlegg der hver tur kan innebære å ta ett eller flere vertikale transportmidler, få tilgang til sikre områder, navigere til ukjente kontorer og så videre – samtidig som man bare ønsker å kommer seg til reisemålet og komme seg videre med jobben.
Med PORT-teknologien fra Schindler, persontransitstyringssystemet, er de reisendes eneste krav å enkelt kommunisere sin identitet og nødvendige destinasjon ved en PORT-terminal. PORT-teknologien tar seg av resten ved å planlegge og utføre en sømløs reise ved å bruke en optimal rute som er designet for kortest mulig tid til fullføring.
Blant standardfunksjonene som er inkludert i PORT-teknologien er en rekke avanserte alternativer for å skreddersy systemet ytterligere til dine behov.
PORT-teknologien ble designet for å gi en ny dimensjon til bruken av barrierer i inngangsprosessen i bygninger. Med PORT kan ikke bare hver deltaker verifiseres som gyldig, men en heis for deres foretrukne destinasjonsetasje kan bestilles og dens identitet kommuniseres rett ved barrieren. Og fordi dette er en PORT-kontroll, kan vi garantere at heisen gir best mulig reise under de rådende trafikkforholdene.
Hver PORT er utstyrt med en leser som kan kommunisere med alle kompatible radiofrekvensenheter, fra et enkelt kort til en smarttelefon. Dette kan brukes til å gi spesielle funksjoner under normal heisdrift eller, når PORTEN er integrert i en barriere, for å gi et adgangskontrollsystem som er fullt integrert med heisene.
Parkering kan konfigureres slik at systemet bruker statistiske data i sanntid for å bestemme de mest sannsynlige etasjene som etterspørres i den gjeldende tidsperiode og parkerer heisene deretter. Alternativt kan kunden forhåndsdefinere parkeringsetasjer.
Når PORT brukes sammen med en barriere, forhindrer denne funksjonen at en bruker sender kortet tilbake over barrieren for å lette adgangen til en annen person ved å ugyldiggjøre den andre transaksjonen ved denne barrieren eller andre i nærheten.
Denne valgfrie funksjonen er for å fraråde passasjerer å gå inn i en stol, for eksempel med en kollega, uten å bruke merket sitt. Dersom en passasjer går om bord i en heis uten å bruke merket, iverksettes en sanksjon når dette merket brukes igjen. Dette kan variere fra en advarsel på PORT-skjermen til et krav om å tilbakestille merket ved sikkerhetsskranken i lobbyen.
I mange høye bygninger er det ønskelig å maksimere bruken av heissjakten ved å utplassere heiser som er dobbeltdekkere. Med konvensjonelle systemer kan disse vise seg å være svært frustrerende for brukeren, da for eksempel en stol på nedre dekk stopper gjentatte ganger på grunn av et servicebehov på øvre dekk, eller at det er forvirring om hvilken stol som må inn i en lobby. Med PORT-teknologien er dette problemet praktisk talt fjernet. Siden vi kjenner alle passasjerene og deres destinasjoner på forhånd, stopper ikke dobbeltdekkerheisene oftere enn enkeltdekkheisene. I tillegg eliminerer den avanserte signaliseringen fra PORT-skjermen enhver passasjerforvirring.
En skytteltjeneste mellom to etasjer kan se ut til å være den enkleste heisoperasjonen. Hvis den ikke er optimalisert kan det faktisk være potensial til å transportere langt færre mennesker enn hva som er teoretisk kapasitet, og dette kan forårsake lange ventetider. PORT-teknologiens skyttelkontroll bruker verktøy for vurdering av passasjervolum for å sette opp et avansert servicemønster som til enhver tid maksimerer flyten gjennom systemet samtidig som ventetidene minimeres.
I et skylobbymiljø hvor passasjerer kjøres til området med heiser fra hovedlobbyen og deretter satt om bord i heiser til høyere etasjer, er det alltid en bekymring for at det kan oppstå folkemengder. Ved å sammenligne antall personer som er kjørt til skylobbyen med antallet som forlater systemet, kan systemet oppdage denne muligheten og forsinke leveringsvolumet til det er nok plass.
Siden PORT-teknologien vet hvem som har blitt kjørt til hver etasje kan den bygge opp et bilde av befolkningsfordelingen i hver etasje. Ved behov for evakuering kan systemet fastsette hvilke etasjer som kan evakueres via trapperom uten folkemengder og gjennom skjermen råde de beboerne til å ta dem. I andre etasjer kan den tilby heisevakuering og, siden den kjenner befolkningen, kan den ta med nok heiser til å ta med alle på en bestemt etasje samtidig og dermed unngå panikk.
Under normale omstendigheter er heiskonfigurasjonen designet for å gi utmerket service til passasjerene. Det kan imidlertid være tider hvor det på grunn av en uvanlig tilstrømning av besøkende eller stort tap av heisstoler (for eksempel på grunn av konstruksjon) at dette ikke lenger er tilfellet. Ved å bruke muligheten til kommunikasjon på forhånd til PORT-teknologien kan passasjerer bli bedt om å enten gå ned én trapp for å nå heisen eller bli levert én etasje over destinasjonen. Dette utføres for å kombinere nødvendige stopp og derfor, ved å gjøre heiser raskere tilgjengelige, for å øke håndteringskapasiteten til enhetene betydelig.
I perioder med lite trafikk vil et typisk heissystem, i et forsøk på å minimere ventetiden, tildele enkeltpersoner sin egen stol. Siden en heis er motbalansert ved halv belastning, gir dette mange turer med svært ubalansert belastning og følgelig høyt energiforbruk. I ECO-modus er "lavtrafikk"-turer planlagt for å gi rimelige ventetider i stedet for minimale. Dette betyr at det ikke er behov for alle heiser, noe som gir betydelige energibesparelser som økes ved at antall passasjerer per stol blir så nær balansert last som mulig.
For kunder som har behov for detaljert informasjon knyttet til driften av systemet deres, er en omfattende rapporteringspakke tilgjengelig.
PORT er spesielt egnet for store heisgrupper eller lineære konfigurasjoner i kommersielle bygninger med mye trafikk, og kan øke håndteringskapasiteten og redusere reisetiden – hver med opptil 35 %.
PORT reduserer trengsel både i lobbyen og inne i stolen, ved å tildele passasjerer til individuelle etasjer. PORT tilbyr fullt ut integrert bygningsadgang, og myPORT – heiskontroll og tilgangssikkerhet for bygningen fra smarttelefonen din.
ECO-modusen i PORT-teknologien overvåker trafikkforholdene kontinuerlig og holder gjennomsnittlige ventetider under eller på spesifisert nivå, samtidig som den sparer mest mulig energi.
Med Schindlers PORT-teknologi har du muligheten til å fjerne mange av de eksisterende begrensningene på interiørdesign, og du får med det større frihet når du designer neste generasjon bygninger.
PORT-teknologien tilbyr forskjellige måter å reise gjennom bygninger uten å berøre hverken en heis eller en dør.
Klassens beste trafikkstyring
PORT-transithåndtering representerer en stor utvidelse av systemkapasiteten fra grunnleggende PORT. Fra første bygningsinngang til videre reise og endelig utgang finnes det en virkelig integrert løsning som muliggjør sikker og praktisk reise tilgjengelig. Den inkluderer en rekke terminaler, med spesialiserte applikasjoner for besøkende, parkering, dører, kontorer og boliger.