Et så sofistikert system trenger et eksepsjonelt sett med tablåer for å lette mangfoldet av funksjoner som er innebygd. Disse tablåene er terminalene for personlige beboere som gir PORT-teknologien navnet sitt. Vårt helt nye sett med PORT-terminaler har en rekke spesifikasjoner som omfatter standardisert intern maskinvare. Uansett arkitektonisk ambisjon eller funksjonskrav ved et bestemt berøringspunkt, finnes det en PORT-terminal for å tilfredsstille den.
PORT-teknologi gir mer funksjonalitet enn noe heissystem i historien. Den er rik på funksjoner og disse er i stadig utvikling. I tillegg til å gi den mest effektive bruken av en heisgruppe, vil passasjerene den betjener virkelig nyte den sømløse måten de blir ført til bestemmelsesstedet med et minimalt antall mellomstopp. I tillegg sørger de implisitte sikkerhetsfunksjonene i designet for trygghet gjennom hele reisen.
PORT-teknologi bygger på Schindlers unike 30 års erfaring med et system kjent som Destinasjonskontroll som radikalt forbedrer trafikkhåndteringseffektiviteten til en gruppe heiser.
På 1990-tallet begynte bygningshøyden å bli begrenset av antall ekstra heiser som kreves for å gi god service. Det var generelt forstått i bransjen at en tilnærming der passasjerer kunne registrere sine destinasjoner før ombordstigning ville gi høyere servicenivåer fra en bestemt gruppe heiser og løse problemet. Ingen i bransjen hadde imidlertid klart å lage et praktisk system basert på dette konseptet. I 1992 introduserte Schindler Miconic 10, det første praktiske systemet for destinasjonskontroll og revolusjonerte med det markedet. På begynnelsen av 2000-tallet da det ble klart at destinasjonskontroll var løsningen fremover, tilbød andre selskaper produkter, men da var Schindler allerede i gang med sitt andre generasjonssystem – og PORT er det tredje!
Når en passasjer kommuniserer til PORT-destinasjonen de trenger, enten via en terminal, RFID-kort eller smarttelefon, analyserer systemet alle mulige kombinasjoner av måter denne reisen kan tilbys med tanke på alle de andre anropene i systemet og gjeldende utplassering av hver heis . Ved å bruke en spesiell algoritme som stammer fra mange års forskning, bestemmes den optimale tildelingen og dette kommuniseres til passasjeren via terminalen eller telefonen. De kan da stå foran den tildelte heisdøren klare til raskt å gå inn og transporteres med minimalt med stopp til deres etasje.
Vi tror at PORT-teknologien representerer et høydepunkt i bransjen i dag. Men vi hviler ikke på laurbærene. Hvert år får vi mer data fra de mange tusen enhetene vi kjører over hele verden, som videre brukes av forskningsteamene våre for å forbedre ytelsen gradvis. Vi har ikke til hensikt å gi opp prestasjonsledelsen vår hurtig!
Effektivitet i en heis kan generelt forstås som to ting, som begge henger sammen. Effektiviteten i passasjerhåndtering og energieffektivitet.
Hastigheten som en heis kan håndtere passasjerer med er selvfølgelig avgjørende for den totale driften av bygget. I for eksempel et kontorbygg, spesielt i morgenrushet, hvis antall monterte heiser ikke effektivt kan flytte folk til etasjene deres, vil det dannes køer, frustrerte passasjerer og anleggets prestisje reduseres. En PORT-installasjon vil sikre at passasjerer som reiser til samme etasje veiledes til samme heisstol når det er nødvendig. Dette betyr at antall stopp som stolen gjør på sin reise opp i bygget minimeres, noe som resulterer i kortere tid før den kan returnere til lobbyen. Med hver stol som ankommer lobbyen oftere, genereres større kapasitet til å betjene ankommende passasjerer og trafikkhåndteringseffektiviteten er mye høyere.
Når det gjelder energieffektivitet, bør vi påpeke at hver Schindler-heis på individuell basis er utstyrt med det siste innen driv- og materialteknologi for å gi de høyeste effektivitetsnivåene. Men med PORT kan vi gå lenger. En PORT-heis kan fungere på en slik måte at gruppen selv kan oppnå energieffektivitet ved å bruke en funksjon vi kaller Energy Control Option eller ECO. I ECO-modus gir systemet en akseptabel ventetid for alle passasjerer samtidig som de betjener dem på en energieffektiv måte. Dette løser problemet med typiske heisgrupper som bruker mest energi når passasjerbehovet er lavt. Når det bare er noen få passasjeranrop, noe som er tilfellet mesteparten av dagen, kan hver passasjer plukkes opp svært raskt av en heis og, nesten uten andre passasjerer, fraktes raskt til destinasjonsetasjen. Som dette har heiser en tendens til å kjøre lange avstander kun for få passasjerer. Siden heiser vanligvis er motbalansert ved 50 % belastning, beveger stolene i systemet seg i ubalansert tilstand som ikke er energieffektiv. ECO-modus løser dette problemet. For å spare energi kan ECO-modus bruke færre heiser med flere personer per stol, noe som resulterer i kortere turer og bedre lastbalansering. Som et resultat minimerer ECO-modus energibruken til heiser samtidig som man passer på at passasjerenes ventetider ikke overskrider et spesifisert nivå: Kundetilfredshet og høyeste energieffektivitet på samme tid.
Sikkerhet er innebygd i hjertet av et PORT-system og kan operere på mange forskjellige nivåer. Der en nåværende bygning eller, faktisk, globalt bedriftssystem allerede eksisterer, finnes det også et enkelt grensesnitt for å sømløst integrere det. Mange kunder har imidlertid i dag, da de ble gjort oppmerksomme på de mange sikkerhetsnivåene som er innebygd i PORT-systemet, ønsket å bringe det inn i hjertet av bygningens sikkerhetsstrategi.
Kjernen i PORT-sikkerhetskonseptet er å kommunisere til kunden at vi vil at de skal identifisere seg for å kunne betjene dem. Så når en kunde for eksempel viser RFID-kortet sitt til en barriere, får de ikke bare tilgang, men de blir fortalt hvilken heis de skal gå til for transport til deres foretrukne destinasjon den morgenen. En PORT-heis har terminaler med integrert kortleser som gjør at en sikkerhetstransaksjon kan finne sted uansett hvor den er plassert. Ofte er dette ved en barriere hvor den slanke PORT-designen lett kan integreres. Om nødvendig kan Schindler ellers levere våre proprietære Speed Gates.
I tillegg til en RFID-kortløsning, gir myPORT et enda høyere nivå av funksjonalitet som kan brukes sammen med eller som erstatning for kort. Til slutt, selv om denne delen primært omhandler PORT når det gjelder heiser, kan systemet utvides kraftig for å gi alle aspekter av adgangskontroll i bygningen.
Passasjeropplevelsen er det alle aspekter av PORT-design er ment å forbedre. Vi ønsker at hver kontakt med brukerne våre skal være en som gleder dem med en følelse av sikkerhet, komfort og bekvemmelighet. Fra det øyeblikket de går inn i en bygning og uten å måtte berøre noen overflate, de får adgang, går til heisen og blir raskt transportert til etasjen, er vårt mål å fremkalle en god følelse av velvære og en følelse av at systemet er der å gi dem en personlig service.
Vi vil lære hvor de vanligvis ønsker å reise til bestemte tider og prøve å forutse deres behov. Vi vil alltid prøve å tildele dem en heis som ikke er for full og når destinasjonen uten mange mellomstopp, og fremfor alt vil vi alltid forsøke å provosere frem følelsen av at hver reise de foretar anses av PORT å være av stor betydning.